Biopic over de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld: Antonia Brico. Haar bewogen leven staat in het teken van het veroveren van een plaats en die te behouden, in de door mannen gedomineerde dirigentenwereld. 13 jaar geleden begon regisseur Maria Peters aan de film en kon toen niet vermoeden hoe actueel het onderwerp nu in 2018 is.
Amerika 1926: De Nederlandse 24 jarige Antonia Brico is als kind met haar ouders geëmigreerd naar Amerika. Ze droomt ervan om dirigent te worden, maar die ambitie wordt door niemand serieus genomen. Haar pianoleraar adviseert haar om geen toelating te doen voor het conservatorium. Omdat ze weinig meer te verliezen heeft, keert ze terug naar haar geboorteland waar ze de beroemde dirigent Mengelberg smeekt om dirigeerlessen. Mengelberg ziet dat helemaal niet zitten en stuurt haar door naar Berlijn, waar ze tegen alle verwachting in als vrouw meer kans blijkt te maken. Na haar tweejarige studie aan de Rijksacademie voor Muziek zal ze daar als eerste vrouw het beroemde Berlijns Philharmonisch Orkest dirigeren. De spanning wordt haar bijna te groot, als de liefde van haar leven haar voor het blok zet. Wat zal Antonia kiezen?
De film De Dirigent is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de uit Nederland afkomstige Antonia Brico. Eind jaren ’20 was zij de eerste vrouwelijke dirigent ter wereld die succesvol grote symfonie orkesten dirigeerde. Is het onrecht waar Brico tegen vocht inmiddels verdwenen? Want ondanks haar succes kreeg ze nooit een vaste aanstelling als dirigent. Oordeel zelf. Dit jaar benoemde het Radio Filharmonisch Orkest voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een vrouwelijke chef-dirigent: Karina Canellakis. Voor. Het. Eerst. Antonia Brico was haar tijd minstens een eeuw vooruit.
” De Dirigent haalt een interessante vrouw uit de vergetelheid.” (Volkskrant)
“Op visueel vlak overtuigt De Dirigent wel. De film straalt luxe uit, met prachtige kleuren, een schitterende belichting en decors die aan Hollywoodfilms van weleer doen denken.” (Parool)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]