Italiaanse regisseur Federico Fellini portretteert zijn geboortestad Rimini, zoals hij hem als kind herinnerde in de jaren dertig.
Amarcord bevat niet zozeer een plot maar de film is een aaneenschakeling van herinneringen van de hoofdpersoon. De film begint als in het voorjaar de pluisjes van de populieren door de lucht vliegen en het eindigt als een jaar later de pluisjes weer verschijnen, tijdens de bruiloft van de mooiste vrouw van de stad.
In de film zijn naast de familie- en jeugdperikelen van de hoofdpersoon ook de maatschappelijke ontwikkelingen van voor de Tweede Wereldoorlog zichtbaar; de opkomende elementen van de fascistische staat duiken geregeld op en staan tegenover het communisme dat de vader van de hoofdpersoon aanhangt.
Beroemd is de scène waarin oom Teo, voor een dagje op het platteland uit het gesticht gehaald, in een boom is geklommen om daar over het landschap de hartenkreet uit te schreeuwen: voglio una donna! (Ik wil een vrouw!). Niemand krijgt hem naar beneden, tot de dwergnon uit het gesticht is opgehaald die hem na een korte maar hartgrondige tekst uit de boom praat.
Fellini’s huiscomponist Nino Rota heeft de muziek voor deze film gecomponeerd. Fellini won met Amacord een Oscar voor de beste buitenlandse film.
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]