Bekijk film op IMDb
Amélie is een gevoelige jonge vrouw die zich na de bizarre dood van haar moeder heeft teruggetrokken in een breekbare wereld waarin de kleinste genoegens van het grootste belang zijn.
De film is 20 jaar na de première opnieuw uitgebracht. Het FHL draaide “Amélie” eerder met succes op 4 april 2002 in ’t Poelhuys . Nu is ze opgepoetst en gedigitaliseerd te zien op het grote doek in Floralis.
Zo geniet Amélie er van om het gestolde karamellaagje op de crème brûlée door te prikken met het puntje van haar lepel. Gedurende de hele film worden personages geïntroduceerd aan de hand van opsommingen van dergelijke voorkeuren en aversies. Vooral in de adembenemende opening wordt de kijker overspoeld met een stroom aan grappige futiliteiten en wetenswaardigheden. Aartsromanticus Jeunet creëert een wereld waarin lot en toeval onlosmakelijk verbonden zijn, en waarin kleine oorzaken grote gevolgen hebben. Op de dag dat ze op de radio hoort dat Lady Di is verongelukt in een Parijse tunnel besluit Amélie om het noodlot te tarten: ze gaat zich inzetten om op hoogst eigenzinnige wijze allerlei mensen te helpen, daarmee haar eigen hunkering naar liefde onderdrukkend. De oproep om het leven te omarmen werd door Jeunet dermate origineel, speels en meeslepend verpakt dat zelfs de grootste cynicus zich ervoor gewonnen zou moeten geven.
De soundtrack “Les Jours Tristes” van Neil Hannon en gearrangeerd en uitgevoerd door Yann Tiersen werd wereldberoemd en wordt nog veel gedraaid.
“Het verdient lef om alle cynisme overboord te gooien. Amélie komt daar heel goed mee weg.” (Volkskrant).
“Pierre Jeunet leverde met eerdere producties als La Cité des Enfants Perdus (The City of Lost Children) al geweldig werk af, maar heeft met Amélie zijn beste film tot nu toe gemaakt. Een modern meesterwerk waar menig ijskoud hart voor zal smelten.” (Alles over Film)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]