Quo Vadis, Aida? is een Bosnische speelfilm van Jasmila Žbanić (Grbavica, winnaar Gouden Beer) die een fictieve weergave geeft van de genocide in Srebrenica. Met onder anderen Raymond Thiry (Penoza) en Johan Heldenbergh (The Broken Circle Breakdown) als Dutchbatters.
Aida (Jasna Đuričić) werkt in Srebrenica op de Nederlandse VN-basis als tolk in dienst van de Verenigde Naties. Samen met haar gezin en 20.000 andere Bosnische moslims zoekt zij een veilig onderkomen vanwege het oprukkende Bosnisch-Servische leger. De film toont de uren voorafgaand aan de dramatische evacuatie van de vluchtelingen. Tot dan is Aida er zeker van dat de VN ze zou beschermen, maar als de chaos steeds groter wordt, probeert ze uit alle macht zelf haar man en zonen te redden. Meer dan 8.000 Bosnische vluchtelingen worden omgebracht. Quo Vadis, Aida? werd genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Buitenlandse film en geselecteerd voor de Officiële Competitie van het filmfestival van Venetië en Toronto. De film won meerdere prestigieuze prijzen waaronder de Publieksprijs op het International Film Festival Rotterdam (IFFR) en de Grand Jury Award op Movies that Matter. ‘Meeslepend, aangrijpend en hartverscheurend,’ aldus Variety.
Quo Vadis, Aida? is een beklemmende en aangrijpende film, die de geschiedenis van Srebrenica pijnlijk blootlegt. Hoewel enkele personages fictief waren, kun je je heel goed inleven in wat daar in 1995 heeft plaatsgevonden. Pijnlijk voor iedereen! (De Protagonisten)
Quo Vadis, Aida? heeft ondertussen heel wat kritiek ontvangen, onder andere van ex-Dutchbatters. Toch lijkt banić gedegen onderzoek gedaan te hebben gedaan. Ze sprak met Dutchbat-veteranen (ze nodigde ook Karremans en Franken uit, maar die zagen van een ontmoeting af) en Hasan Nuhanovic, de echte tolk die toen werkzaam was voor de Dutchbatters. (FilmTotaal)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]