Bekijk film op IMDb
Een filosoof werkt noodgedwongen voor een koeriersdienst. Tijdens zijn werk komt hij voor een moreel dilemma te staan als hij getuige is van een overval. Een geestige en satirische overvalfilm die de rol van geld in onze maatschappij kritisch tegen het licht houdt. Filmhuisfavoriet.
Pierre-Paul Daoust, een 36-jarige filosoof werkt voor een koeriersbedrijf, een baan waar hij volgens hem zelf te goed voor is. Eén enkele gebeurtenis verandert het leven van Pierre-Paul: hij komt in het bezit van heel veel geld. Dit geld kan hem de levensstijl geven die hij wil, maar kan ook leiden tot problemen, namelijk in de vorm van verwikkelingen met zowel de politie als de criminele onderwereld. De beslissingen van Pierre-Paul nemen hem mee op een onwaarschijnlijke reis waarbij hij al zijn verstand en creativiteit nodig heeft om zijn verschillende achtervolgers te verslaan, waaronder twee nogal verschillende vrouwen: een jonge prostituee die hem kan bevrijden, en een jonge agente die hem achter de tralies kan zetten. De film verandert gaandeweg in een subtiel onderzoek naar de hedendaagse maatschappij. Marcus Aurelius speelt met Rousseau en Machiavelli in deze geestige en sardonische satire.
Regisseur Denys Arcand voltooit met The Fall of the American Empire een trilogie die diep in de westerse samenleving, haar waarden en haar zeden doordringt. De film behandelt het concept ‘geld’: wat het betekent, hoe het wordt gebruikt, welke waarde het heeft in onze wereld en wat het mensen kan aandoen.
Met Les Invasions Barbarares (2004 in ons Filmhuis) won hij de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. Met Jésus de Montréal (1989), won hij de Juryprijs in Cannes.
“Arcand fileert met sardonisch genoegen onze idiote omgang met geld” (Volkskrant)
“Een vermakelijk fris Robin Hood-verhaal met Woody Allen-achtige dialogen”
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]