Van de sterrenhemel tot de zeehond: regisseur Ruben Smit (De Nieuwe Wildernis) brengt het unieke Waddengebied op magistrale wijze in beeld. Alle dieren, natuur, weersomstandigheden, en seizoenen in één adembenemende film. “Spectaculair”
Deze documentaire wordt vertoond in het kader van “De Laatste Dinsdag van de Maand Voorstelling in Floralis”.
Wad is de eerste Nederlandse natuurfilm over het waddengebied. Ruben Smit en zijn crew registreren dit unieke Nederlandse natuurgebied en al zijn bijzondere natuurfenomenen onder- en bovenwater, in elk jaargetijde. Vanuit een holistische benadering; alles heeft met alles te maken. Geen aaneenschakeling van mooie plaatjes maar een duidelijk verhaal met herkenbare iconen zoals de zeehond, de bergeend en de slechtvalk. Een film die het ecosysteem in beeld brengt als nooit te voren; van de kleine kiezelwieren onderaan de voedselketen tot aan de slechtvalk en de grijze zeehond als iconen van het wad.
Met de nieuwste filmtechnieken, timelapses, drones, microfotografie en onderwatercamera’s weet de crew de bijzondere natuur van de wadden vanuit alle perspectieven te vangen. Het waddengebied is het enige Nederlandse natuurgebied met de status Unesco Werelderfgoed.
Wad is de eerste Nederlandse 4K-filmproductie, volledig zonder subsidies tot stand gekomen in samenwerking met vele lokale partners, natuurorganisaties, onderzoekers, recreatiebedrijven en overheden. In de afgelopen vijf jaar filmde de kleine crew, onder aanvoering van regisseur Ruben Smit, op ruim 300 draaidagen ruim 500 uur aan filmmateriaal (ter vergelijking: een gemiddelde speelfilm heeft 30 draaidagen).
“Zelfs parende mossels en een wapperende grasspriet krijgen iets kunstzinnigs.” (Telegraaf)
“Wad is spectaculair.” (Volkskrant)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]