Doof Kind schetst een ontroerend portret van de aanstekelijke, dove Tobias die zijn draai heeft gevonden in het leven en zichzelf bepaald niet zielig vindt. Publiekswinnaar op het IDFA 2017.
Doof Kind is een ontroerend portret van Tobias, de zoon van regisseur Alex de Ronde, die zijn draai heeft gevonden in het leven en zichzelf bepaald niet zielig vindt. Door het gebruik van familiefilmpjes zien we hoe Tobias opgroeit. Hij onderhoudt een innige relatie met zijn iets oudere, horende broer, Joachim. Samen blikken ze terug op hun jeugd. Communicatie met de horende wereld is moeizaam, maar Tobias’ verblijf op Gallaudet University in Washington D.C. – de enige dovenuniversiteit ter wereld – voelt paradijselijk aan.
De film laat zien hoe een handicap zomaar in een rijke cultuur kan veranderen en andersom. Tobias weet die twee werelden slim met elkaar te verbinden: als docent Nederlandse Gebarentaal leert hij horende studenten zijn taal en cultuur kennen. De onvoorwaardelijke acceptatie van zijn doofheid biedt gelegenheid tot het aan de orde stellen van allerhande vragen, die variëren van de problemen van het grootbrengen van een doof kind en de effecten daarvan op de overige gezinsleden tot aan de soms absurde gevolgen van een gehandicaptenstatus.
Alex de Ronde is al 18 jaar directeur van de bioscoop Het Ketelhuis in Amsterdam. Met Doof Kind maakt hij zijn regiedebuut en wint met zijn documentaire meteen de publieksprijs op het IDFA 2017.
“Heel mooi inkijkje in het leven van een doof iemand, waar je normaal gesproken weinig over weet… Levert heel verrassende inzichten op… ontroerend… ontzettend de moeite waard!” (Daphne Bunskoek in DWDD)
“Eye-opener … heel tof.” (Pauline Cornelisse in DWDD)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]