Bosnië, 90-er jaren. Een groep hulpverleners moet zorgen dat de waterputten in oorlogsgebied veilig en schoon zijn. Een zwartkomisch drama met humor, drama, liefde, gevaar en hoop: het komt allemaal samen op een perfecte dag. Boekverfilming.
Hoewel de boodschap een universele is, is duidelijk dat de film zich aan het eind van de oorlogsperiode in Bosnië afspeelt. Enkele leden van de hulporganisatie ‘Aid across borders’ probeert waterputten te controleren en zo nodig weer geschikt te maken voor de lokale bevolking. Nieuwkomer Sophie doet alles om te helpen, ouwe rot in het vak Mambrú wil het liefst naar huis, Katya wil Mambrú, Damir wil dat de oorlog stopt en B… die heeft eigenlijk geen flauw idee wat hij wil.
Daarbij krijgen we als kijker ook een beeld van de chaos van een land in oorlog, de onzekere situatie, zelfs bureaucratie, de ellende die de bewoners (hebben) moeten doorstaan en de bende die ná de oorlog zal worden achtergelaten. Alleen met de nodige humor kunnen de pas aangekomen Sophie en de geroutineerde hulpverleners Mambrú en Damir hun werk aan.
“Mijn film is net een Matroesjka: een drama in een komedie in een roadmovie in oorlogsfilm”, aldus de Spaanse regisseur Fernando León de Aranoa over A Perfect Day. Het verhaal van de film baseerde hij op het werk van Paula Farias, die al jarenlang actief is voor Artsen Zonder Grenzen en haar ervaringen optekende in het boek Dejarse Llover. Op de soundtrack klinkt de klassieke punkmuziek van Velvet Underground, de Ramones, de Buzzcocks en Lou Reed.
A Perfect Day is op het Filmfestival By The Sea in Vlissingen uitgeroepen tot Beste Boekverfilming. De film is door enkele recensenten vergeleken met de klassieker M*A*S*H.
“De film ziet er scherp uit, met beelden die het wijdse, rotsachtige berglandschap met bochtige wegen helemaal tot hun recht laten komen. De Spaanse locaties in Granada, Cuenza en Malaga verbeelden de Balkan.” (Hollywood Reporter)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]