Het waargebeurde verhaal van Saroo, die als kind gescheiden werd van thuis en familie en terecht komt in een adoptiegezin in Australië. Op volwassen leeftijd gaat hij op zoek naar zijn roots. Genomineerd voor 6 Oscars, waaronder voor Beste Film.
Gebaseerd op het waargebeurde verhaal, vertelt LION het verhaal van de Indiase jongen Saroo Brierley. Als 5-jarig jongetje komt hij per ongeluk terecht op een trein die hem duizenden kilometers door India voert; ver weg van zijn thuis en familie. De kleine Saroo heeft geen idee waar hij is of waar hij vandaan komt. Na wekenlang in zijn eentje te overleven in de ruige straten van Calcutta wordt de jongen opgenomen in een weeshuis en uiteindelijk geadopteerd door een Australisch echtpaar. Door een samenloop van omstandigheden, gaat Saroo op zijn 30ste op zoek naar de plek waar hij jaren geleden zijn familie kwijtraakte. Slechts gewapend met Google Earth en zijn vroegste jeugdherinneringen bekijkt hij elke avond urenlang de spoorlijnen die naar Calcutta leiden, totdat hij na een jaar dat ene station denkt te herkennen. Hij vertrekt naar India in de hoop zijn familie terug te vinden. LION is de verfilming van de bestseller “Mijn lange weg naar huis”. De film is genomineerd voor 6 Oscars, waaronder voor Beste Film. Op het Leidse Filmfestival van 2016 werd de film voor het eerst vertoond en was een van de publieksfavorieten.
“Lion is een echte tranentrekker, maar wel een met het hart op de juiste plaats. Dankzij een innemende cast – met Pawar, Kidman en Patel als uitschieters – schitterende beelden van zowel India als Tasmanië en een verhaal dat je aangrijpt.” (Cinemagazine)
“Het resultaat is een intiem en vakkundig geschoten verhaal, dat een genuanceerd beeld schetst van het leven van een adoptiekind vanuit alle verschillende perspectieven, en tegelijkertijd een positieve boodschap meedraagt over technologie als een verrijking van ons leven.” (FilmTotaal)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]