Procureur-generaal Fritz Bauer heeft een missie: Nazi-kopstuk Adolf Eichmann voor het gerecht brengen, en zo de naoorlogse generatie leren hun geschiedenis onder ogen te zien. Deze meeslepende film vertelt het onbekende verhaal achter de spectaculaire vangst van een van Nazi-Duitsland grootste oorlogsmisdadigers.
Het nazi-verleden laat Duitse filmmakers niet los. Telkens vinden ze nieuwe verhalen die de moeite waard zijn om te vertellen. Dit verhaal brengt ons terug naar 1957.
Procureur-generaal Fritz Bauer wil de kopstukken van Nazi-Duitsland vervolgen zodat de naoorlogse generatie in de jonge Bondsrepubliek de vaderlandse geschiedenis onder ogen leert zien. Maar in zijn zoektocht naar ontsnapte Nazi’s krijgt hij te maken met het establishment dat niets liever wil dan het verleden te laten rusten. Op medewerking hoeft hij dus niet te rekenen. Men probeert zelfs zijn homoseksualiteit tegen hem te gebruiken onder een -Nazi- wet die homoseksualiteit nog steeds strafbaar stelt. En als hij de verantwoordelijke voor de massadeportatie van de Joden Adolf Eichmann op het spoor komt, geeft men hem valse informatie. In zijn moedige strijd voor de waarheid en rechtvaardigheid ziet Bauer zich genoodzaakt de Israëlische geheime dienst, Mossad, in te lichten. Een daad waarmee hij landverraad pleegt.
De film heeft in 2016 vier Duitse filmprijzen gewonnen waaronder Beste Film en Beste Regie.
“Een zeer pakkend drama.” (AD)
“De grootste kracht van dit ongefocuste drama is toch wel de vertolking van hoofdrolspeler Burghart Klaußner is, die met de juiste aankleding en make-up ook nog eens als twee druppels water op de echte Bauer lijkt.” (FilmTotaal)
“Hoewel de film wat gewoon blijft, is Bauer dat zeker niet. Dat Duitsland überhaupt begon aan de naziprocessen is aan hem te danken.” (Filmvandaag.nl)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]