De zestien jarige Enzo begint tegen de verwachtingen van zijn burgerlijke familie aan de opleiding tot metselaar. Daar ontmoet hij Vlad, een charismatische Oekraïense collega, die Enzo’s wereld volledig op zijn kop zet. Een dromerig klein meesterwerk, broeierig en kalm, als een zomer aan de Middellandse Zee…
Enzo is een Franse coming-of-age film waarin jeugd, verlangen en klasse samenkomen. Enzo is een film van Laurent Cantent (Entre Les Murs), geregisseerd door Robin Campillo (120 BPM). Samen vertellen ze een universeel verhaal over volwassen worden. Geheel tegen de verwachtingen van zijn familie in, begint de zestienjarige Enzo (nieuw talent Eloy Pohu) niet aan een universitaire studie maar aan de opleiding tot metselaar. Hij bakt er niks van, maar voelt zich op de bouwplaats meer thuis dan in de chique villa waar hij opgroeit. Als zijn charismatische collega Vlad hem meeneemt in deze andere wereld, lijkt dit bestaan Enzo veel waardevoller dan dat van zijn welgestelde familie. Hierdoor nemen de spanningen thuis toe. Enzo voelt steeds meer druk om te voldoen aan de verwachting van zijn ouders (Élodie Bouchez en Pierfrancesco Favino). Enzo was de openingsfilm van Quinzaine des Cinéastes op het filmfestival van Cannes. Cantet en Campillo schreven samen het scenario voor Enzo, Cantet’s laatste film voor hij overleed.
“Enzo’ is de ontroerende ontdekkingstocht van een Franse tiener”. (Trouw)
“Rijke ouders in paniek, want waarom wil hun 16-jarige zoon zo nodig bouwvakker worden?” (Het Parool)
“Drama Enzo toont coming of Age in een Europa dat kampt met oorlog en ongelijkheid.” (NRC)
“Enzo is een Franse coming-of-age film waarin jeugd, verlangen en klasse samenkomen. Enzo is een film van Laurent Cantent (Entre Les Murs), geregisseerd door Robin Campillo (120 BPM). Samen vertellen ze een universeel verhaal over volwassen worden”. (de Filmhallen)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]