Bekijk film op IMDb
Wanneer de 18-jarige Totone, nadat zijn vader door een ongeluk komt te overlijden, geld nodig heeft om voor zijn zusje te zorgen, bedenkt hij een plan: een prijswinnende Comté-kaas maken, waarmee hij € 30.000 prijzengeld kan winnen. Uiteindelijk wordt de losbol een goede vriend, partner en voogd.
De achttienjarige Totone, zoon van een kaasboer in het Franse Bourgogne. Hij brengt zijn tijd door met feesten, roken, te veel bierdrinken en flirten met meisjes met zijn vrienden zoals menig jongeling. Maar de realiteit haalt hem in, wanneer hij, na het plotse overlijden door een ongeluk van zijn vader, onverwachts voor zijn zevenjarige zusje moet zorgen. Totone moet een plan bedenken om geld te verdienen. Hij stuit op een wedstrijd voor het maken van de beste Comté-kaas uit de regio, waarmee hij een groot bedrag kan winnen. Met wat gerommel door goeie melk bij een jonge boerin weg te halen, komt hij een heel eind. Op een vermakelijke manier onderzoekt regisseur Courvoisier hoe dit verloren jong schaap een goede vriend, partner, voogd en zaakvoerder wordt. Kortom: Totone wordt stap per meer stap een man…
De film ging in 2024 in première op het Filmfestival van Cannes en werd daar enthousiast ontvangen. Het werd door velen bestempeld als “het hoogtepunt van Cannes” (o.a. het blad Première wijdde hier een item aan). De film won de Prix de la Jeunesse in de Un Certain Regard-selectie, evenals twee Césars voor Beste Debuutfilm en Beste Actrice.
Daarbij heeft Vingt Dieux in Frankrijk al meer dan een miljoen bezoekers mogen ontvangen!
“Vingt Dieux is weer eens zo een typische Franse film. Zo een waar je heerlijk bij weg zwijmelt, ondanks het drama dat je als kijker ook op je dak krijgt.” (De Protagonisten)
“Vingt dieux, Innemende nuchterheid.” (Filmkrant)
“Energiek Frans jongerenportret ‘Vingt Dieux’ zit vol geestige en tedere momenten.” (Trouw)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]