Bekijk film op IMDb
Grandtour verwijst naar de Britse gewoonte om gefortuneerde jongelui de wereld te laten verkennen en dat dan bij voorkeur binnen het eigen toenmalige rijk en de kolonien. Dat overgoten met een romantisch sausje levert een mooi en ontspannend reisverslag op langs exotische oorden.
Rangoon, Birma, 1917. Op de dag dat zijn verloofde Molly arriveert om met hem te trouwen, slaat Edward, een ambtenaar van het Britse Rijk, op de vlucht. Gekweld door paniek begint hij halsoverkop aan een avontuurlijke reis over het Aziatische continent. Terwijl de laffe Edward zich per trein, boot en te voet op veilige afstand van Molly probeert te houden, begint zijn angst geleidelijk om te slaan in melancholie. Peinzend over de leegte van zijn bestaan, vraagt hij zich af hoe het met haar zou zijn. Ondertussen weigert zijn verloofde te geloven dat Edward haar in de steek laat. Geamuseerd over zijn vlucht zet Molly een meedogenloze achtervolging in, nog altijd vastbesloten om met hem te trouwen. Grand Tour is een hypnotiserend liefdesverhaal dat reist over de grenzen van realiteit en droom, verleden en heden. Met een spectaculair gevoel voor cinema neemt regisseur Miguel Gomes de kijker mee op een meeslepende en humoristische tocht door een Brits koloniaal verleden. Grand Tour won op het festival van Cannes de prijs voor Beste Regie, werd in Gent bekroond met de award voor Beste Soundtrack en kreeg lovende recensies van de internationale pers.
“‘Grand Tour’ is lang niet altijd spannend, maar wel speels filmavontuur.” (Trouw)
“Het gedoemde liefdesverhaal tussen twee Britten in koloniaal Azië reflecteert de ondergang van het koloniale tijdperk. Grand Tour is een haast ludieke film over de grenzen van de filmische interpretatie van de koloniale geschiedenis.” (Filmkrant)
“‘Grand tour’ is een meanderend reisverhaal, op de vlucht voor liefde en verwarring.” (De Standaard)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]