De film begint met een indringende geboortescène waarin we zien hoe slechts de vrouwelijke helft van een tweeling een zware bevalling overleeft.
Diepbedroefd over de dood van vrouw en kind verlaat vader huis en haard, en laat de opvoeding van het meisje, Pai, over aan de grootouders. De dood van jongetje is vooral ook botte pech voor de grootvader, Chief Koro, want die had de doodgeboren kleinzoon de rol van next-chief-in-line reeds toebedeeld. En Pai is natuurlijk een schat van een kind, maar voor deze patriarch is zij troonopvolgingtechnisch volkomen nutteloos, want traditie is en blijft traditie. Tegenstellingen tussen eeuwenoude tradities en een meer liberale way of life, tussen heilig en profaan, komen voortdurend om de hoek kijken. Aan het einde van de film komt dit sprookje tot een climax in een scène die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.
“Zo schematisch, voorspelbaar en kitscherig is Whale Rider.” (Parool)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]