De film gaat gierend uit de startblokken met een ode aan de Amerikaanse tekenfilmpjes uit de jaren dertig en neemt dan veel gas terug, om te veranderen in een Buster Keaton-achtige tragikomedie vol extreme karikaturen.
Regisseur Chomet doet de nostalgisch ingestelde Europeaan een groot plezier door het Frankrijk van de jaren ’50 en ’60 fraai in beeld te brengen, van een regenachtige Parijse voorstad, via een nog niet door de commercie opgeslokte Tour de France, tot een kolderiek eerbetoon aan Jacques Tati en Louis de Funès. Het geheel krijgt zo een aangenaam ouderwets tintje en waggelt van voor naar achter en van links naar rechts, zonder dat de essentie vergeten wordt. Want de zoektocht van de liefhebbende grootmoeder – die in een adembenemende scène een oceaanstomer dwars dor de oceaan per waterfiets achtervolgt – verbaast, raakt het hart en kietelt de lachspieren, en kom daar nog eens om.” (bron: de Filmkrant)
“Monumentaal en intiem tegelijk” (Volkskrant)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]