In het eerste seizoen van 2005 stak een kleine film met kop en schouders boven de anderen uit: The Story of the Weeping Camel. Een bijna uitverkochte zaal keek naar de documentaire uit Mongolië en gaf het de hoogste waardering van dat seizoen (8,21).
Nu vertonen we de tweede film van regisseuse Davaa en die zal eveneens de harten van het Lissese filmpubliek veroveren: The Cave of the Yellow Dog.
In de schitterende weidsheid van het Mongoolse landschap leeft een nomadenfamilie met zijn kudde schapen. De oudste dochter Nansal vindt in een grot een zwerfhond die ze Zochor noemt. Ze houdt hem, tegen de wil van haar vader die bang is dat hij contact met wolven heeft gehad. Op een dag verdwaalt Nansal op de steppe en ze komt bij een oude vrouw die haar de regels van reïncarnatie uitlegt: de ziel verhuist van lichaam naar lichaam tot ze een hond wordt om daarna, in zeldzame gevallen, als mens geboren te worden. Moet hond Zochor zo meteen alleen achterblijven, als het gezin zijn tenten opbreekt en verder trekt?
“Sublieme prestatie… weergaloze film omdat hij ons weer gewoon laat kijken. Vertrouw maar op je ogen om de schoonheid van het alledaagse te zien” (NRC)
“Hartveroverend, verkwikkend, adembenemend” (Filmkrant)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]