Julian Schnabel verfilmde met een Franse cast het wonderlijke en waargebeurde verhaal van de Franse Elle-hoofdredacteur Jean-Dominique Bauby, die na een herseninfarct wakker wordt in een ziekenhuis en nog slechts één oog kan bewegen.
Van carrièreman en vader is hij plotsklaps veranderd in een kasplantje. Aanvankelijk wil hij alleen maar dood, maar later ziet hij in dat hij de strijd moet aangaan om zijn situatie te aanvaarden.
Een bevallige therapeute met engelengeduld ontwikkelt een methode om te communiceren. Zij dicteert een speciaal alfabet dat begint met de letters die het meest voorkomen in het Frans. Als ze de letter opleest die Bauby bedoelt, knippert hij met zijn oog. Zo schrijft Bauby, letter voor letter, een boek met de titel ‘Le scaphandre et le papillon’ (de duikersklok en de vlinder), dat in Frankrijk een bestseller werd. Enkele dagen na het verschijnen van zijn boek overleed Bauby in 1997 aan de gevolgen van een nieuw infarct.
“The diving bell and the butterfly is een aangrijpende film over het noodlot, maar ook een geweldige hommage aan menselijke geestkracht” (Parool)
“Schnabel […] heeft aan de kleinst denkbare opening, aan dat ene oog, genoeg om een juweel van een film te maken die, leunend op zorgvuldige acteerprestaties en nooit opdringerige mooie muziek van Paul Cantelon, een groot publiek verdient” (NRC)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]