“Etiquette, kerkbezoek, visites, wandelingen door de natuur, weggestopte gevoelens: wie Jane Austen leest, krijgt een braaf beeld van de 19de-eeuwse Engelse maatschappij. In Becoming Jane, een biografische film over het leven van Jane Austen, wordt daarnaast geknokt, gezopen en het gevoel gevolgd. Het wekt de illusie dat de film realistischer is, maar schijn bedriegt.
Als biopic valt er behoorlijk wat aan te merken op Becoming Jane. Net als in Molière en Miss Potter wordt de historische werkelijkheid naar hartelust aan het scenario en moderne smaak aangepast. Het hangt tegen een belediging aan. Waarom wordt Austen – in werkelijkheid niet zo beeldschoon – neergezet als bleu meisje met bambi-ogen en blosjes (Anne Hathaway)? Waarom wordt haar ironie in de film wel benoemd, maar moet je naar concrete voorbeelden speuren? Hoezo speelt een flirt – in werkelijkheid vrij onschuldig – een doorslaggevende rol in haar verdere leven? Sterker nog: waarom moet het nu juist weer een man zijn die Engelands bekendste schrijfster tot volle wasdom weet te brengen? Los daarvan: Als typische kostuumfilm is Becoming Jane daarentegen wel geslaagd. De decors doen denken aan de verfilmingen van Emma en Pride and Prejudice. Ondanks een paar uitglijders – dat vader en moeder Austen aanstalten maken tot seks op zondagochtend voelt eerder gênant dan realistisch – blijven de pikanterieën zo verborgen als het bruisende gevoelsleven bij Austen. Leugens, ontdekkingen, vrijers aan de deur: Becoming Jane heeft het allemaal, inclusief een minder voorspelbaar einde. De scenarioschrijvers creëerden een even romantisch, maar iets gelaagder beeld van de maatschappij, gegoten in een verhaal zoals Austen het zelf had kunnen schrijven. Het taalgebruik is hetzelfde en verschillende personages zijn duidelijk op haar boeken gebaseerd. Maar de allerbelangrijkste reden om Becoming Jane het voordeel van de twijfel te geven zijn de sprankelende Hathaway en James McAvoy. De chemie tussen die twee maakt zelfs een kuis handenspel zo spannend als het in het echt kan zijn.”(Cinema.nl)
“Ingetogen romantisch kostuumdrama, waarin Anne Hathaway en James McAvoy laten zien wat liefde is en welke offers dit met zich mee kan brengen” (Film 1)
“Ultieme Engelse tuttigheid, maar fantastisch geacteerd en met een lach en een traan perfect geproduceerd. Niet naar ieders smaak, maar liefhebbers van Britse kostuumfilms zitten gebeiteld “ (Veronica)
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]