Een klein vakantiehuis aan de Baltische kust. De dagen zijn warm en het heeft al weken niet geregend. Vier jonge mensen komen bijeen, oude en nieuwe vrienden. De uitgedroogde bossen om hen heen beginnen te branden, net als hun emoties. Geluk, lust en liefde, maar ook jaloezie, wrok en spanningen. Ondertussen branden de bossen. En heel snel zijn de vlammen daar.
Een dorp verderop razen ondertussen al verwoestende bosbranden. Maar de jonge schrijver Leon maakt zich druk over ander naderend onheil. Over een paar dagen komt zijn uitgever langs om het manuscript van Leons tweede boek door te nemen. De verwachtingen waren hoog na het succes van zijn debuut, maar Leons zelfvertrouwen heeft inmiddels een historisch dieptepunt bereikt. Niet dat hij daar iets van laat merken, natuurlijk. In het vakantiehuisje aan de kust waar zijn beste vriend Felix hem naartoe heeft meegesleept, doet hij afstandelijk en hooghartig. Naar Felix, maar vooral ook naar Nadja, de andere logee die al in het huisje blijkt te zijn als Leon en Felix er aankomen – vergissinkje van Felix’ ouders. Die hautaine houding is dun verkapte onzekerheid natuurlijk, waarmee Leon vooral zichzelf in de weg zit. Terwijl Felix en Nadja lol hebben aan het strand, houdt hij vol dat “zijn werk dat niet toelaat”, om vervolgens dagenlang te epibreren in de tuin.
“Regisseur Petzgold geeft tussen de regels door fijnzinnig commentaar op een geprivilegieerde Witte man die het maar niet tot zich door laat dringen dat andere mensen minstens zo interessant zijn als hijzelf.” (De Filmkrant)
“Roter Himmel’ is een heerlijke zomerse vertelling over kijken en zien.“ (Trouw)
“Roter Himmel’ is een mooi mengsel van romkom en amoureuze praatfilm – tot de donkere wending… Met zijn nieuwe speelfilm waagt Christian Petzold, grootmeester van de Duitse ascetische cinema, zich met voelbaar plezier op lichtvoetig terrein.“ (de Volkskrant)
“Alles gebeurt met een reden in de film van Petzold. Het zeewater en het vuur complementeert elkaar, de pech uit het begin van de film zorgt voor het onheil tegen het einde en alle details lijken belangrijk.” (FilmVandaag)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]