Als de jonge, sceptische onderzoekspriester Filippo (37) vanuit het Vaticaan naar een slaperig Limburgs grensdorpje komt om een huilend Mariabeeld te onderzoeken, botst hij hard met de getraumatiseerde dorpsgemeenschap, die zich om verschillende redenen, vastklampt aan hun wonder.
In een tijd waarin nepnieuws en leugens het weefsel van onze samenleving ondermijnen, wordt de sceptische priester Filippo (37) door het Vaticaan gestuurd om een vermeend wonder te onderzoeken. Een video van een huilend Mariabeeld ging viral en Filippo, wereldwijd berucht om het ontkrachten van vermeende wonderen, komt naar de grensgemeenschap in Limburg, die in de greep is van een collectief trauma dat zich vier jaar geleden voltrok. Hij krijgt te maken met de eigenaren van het huilende beeldje. Térèse (19), de dochter, is een ongrijpbare zwijgende jonge vrouw, die na ‘de zwarte dag’ niet meer heeft gesproken en die de komst van Filippo ziet als een teken van boven. Zij en haar manipulatieve moeder blijken waardige tegenstanders voor Filippo. Hij is gewend mensen te ondervragen en forensisch onderzoek te doen, maar zijn technocratische aanpak botst met het diepe verdriet van de mensen in het dorp. Bovendien voelt hij zich aangetrokken tot de mysterieuze Térèse. Naarmate hij dichter bij een oplossing van de zaak komt, raakt hij verder verstrikt in het verdriet van het dorp en in een reeks schijnbaar wonderbaarlijke gebeurtenissen, die zijn zekerheden over zijn roeping als priester en als mens onderuithalen.
“De man uit Rome toont op fraaie wijze de frustratie en onmacht van een gemeenschap die ooit floreerde.” (de Volkskrant)
“De man uit Rome schetst het verdriet van een wonder.” (Trouw)
“De man uit Rome vertelt het verhaal van een sceptische priester die een wonder moet onderzoeken in een slaperig Limburgs dorpje. Jaap van Heusden levert een klein maar gelaagd Nederlands drama.” (Filmkrant)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]