De film begint met een indringende geboortescène waarin we zien hoe slechts de vrouwelijke helft van een tweeling een zware bevalling overleeft.
Diepbedroefd over de dood van vrouw en kind verlaat vader huis en haard, en laat de opvoeding van het meisje, Pai, over aan de grootouders. De dood van jongetje is vooral ook botte pech voor de grootvader, Chief Koro, want die had de doodgeboren kleinzoon de rol van next-chief-in-line reeds toebedeeld. En Pai is natuurlijk een schat van een kind, maar voor deze patriarch is zij troonopvolgingtechnisch volkomen nutteloos, want traditie is en blijft traditie. Tegenstellingen tussen eeuwenoude tradities en een meer liberale way of life, tussen heilig en profaan, komen voortdurend om de hoek kijken. Aan het einde van de film komt dit sprookje tot een climax in een scène die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.
“Zo schematisch, voorspelbaar en kitscherig is Whale Rider.” (Parool)
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]