Deze documentaire toont op indringende wijze hoe regisseur en sopraan de tragische figuur van Violetta uit Verdi’s La Traviata tot leven brengen.
Philippe Béziat volgde twee maanden lang ieder stadium van het creatieve proces, van de eerste stapjes in een oefenlokaal met alleen een piano, tot aan de generale repetitie op het toneel met het London Symphony Orchestra. Voor regisseur Jean-François Sivadier staan het plezier van zingen en acteren voorop: hij houdt van een vrolijke sfeer tijdens de repetities. Hij wil de productie niet verstikken in overdadige kostuums en decors, maar kiest voor een originele aanpak: teruggaan naar de oorsprong van het verhaal van de courtisane die voor het eerst in haar leven echte liefde voelt, maar door de buitenwereld gedwongen wordt door die liefde op te geven. Tegelijk dringt de kijker op deze manier heel diep door in de karakters van de hoofdpersonages, waardoor de scènes veel emotioneler overkomen dan bij menige gewone operaregistratie.
“Nooit eerder heeft de kijker zo intens mee kunnen leven met de voorbereidingen die gepaard gaan met het opvoeren van een opera. (…) De tomeloze inzet van de operaregisseurs van La Traviata is fenomenaal en fascinerend om naar te kijken.” (AD)
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]