De personages in ‘The Magdalene Sisters’ zijn gebaseerd op de getuigenissen van de vrouwen uit de documentaire.
Margaret wordt op een bruiloft door haar neef verkracht, met die schaamte kan haar familie niet leven en ze wordt dan ook afgeleverd bij de nonnen. Bernadette is zo aantrekkelijk dat het beter is haar te remmen voordat ze de lustgevoelens van mannen aanwakkert, en zo wellicht een slecht voorbeeld voor andere meisjes vormt. En Rose is zwanger geraakt voor het huwelijk, waardoor ze maar beter achter de kloostermuren verstopt kan worden. Alle drie worden ze slachtoffer van de combinatie van streng katholicisme en repressieve ideeën over de gevaren van de vrouwelijke seksualiteit. Niemand weet daarmee om te gaan, zeker de nonnen niet. Om er een vorm aan te geven worden sadistische en vernederende spelletjes met de vrouwen in het klooster gespeeld. Allemaal naakt in een rij staand vergelijkt een non hun borsten, billen en schaamhaar. Daarnaast zijn ze overgeleverd aan de grillen van de moeder overste, voor wie discipline en tucht hoog in het vaandel staan.
“Maar de manier waarop Mullan dat verontwaardiginggevoel oproept verdient geen schoonheidsprijs. In zijn boosheid is hij alle nuance kwijtgeraakt.” (NRC)
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]