Drama over de Duits-Joodse filosofe Hannah Arendt, die haar mening trouw bleef, ondanks een wereldwijde controverse en verlies van geliefden.
De Duits-Joodse filosofe Hannah Arendt moet haar vaderland verlaten (ze werd geboren in 1906 in Linden bij Hannover). Ze vlucht voor de nazi’s naar Amerika, waar ze onder andere werkt als journalist en docent. In 1951 krijgt zij het Amerikaanse staatsburgerschap. Tien jaar later neemt ze een baan aan bij de krant ‘The New Yorker’ en reist als waarnemer naar het proces van de SS’er Adolf Eichmann in Israël. De resultaten van haar bevindingen vat zij samen in een boek: ‘De banaliteit van het kwaad’. Daarmee maakt zij een controverse los die niet alleen onder theoretici grote aandacht krijgt.
“De kracht van de film zit ‘m erin dat je als kijker veel sympathie voelt voor Hannah, maar anderzijds ook zo goed kunt begrijpen dat haar uitspraken destijds, nog geen twee decennia na dato, bij velen in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Voor nu is het gewoon een prachtige film over een vrouw die niet vergeten mag worden.” (Cinemagazine)
“Sukowa slaagt erin van deze vrouw een monument te maken: iemand die bij haar standpunt blijft, ook al lijden haar intiemste dierbaren daar zichtbaar onder” (AD)
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]